Tuesday 1 December 2015

TANAH UNTUK DIMAJUKAN SELUAS 3.0295 EKAR, DI DAERAH SEREMBAN, MUKIM SETUL, SG. KEPAK, SEREMBAN, NEGRI SEMBILAN

TANAH UNTUK DIMAJUKAN SELUAS 3.0295 EKAR, DI DAERAH SEREMBAN, MUKIM SETUL, SG. KEPAK, SEREMBAN, NEGRI SEMBILAN.

Maklumat Tanah:
Status Tanah Pertanian, Keluasan 3.0295 Ekar, FreeHold, International, Mukim Setul, Tempat RTP. Sg Kepak, Daerah Seremban, Negeri Sembilan, Zooning Tiada Halangan Untuk Pembangunan.

Kedudukan Tanah:
Terdapat beberapa perumahan telah dibina sejak beberapa tahun lalu, anggaran jarak lebih kurang 200 Meter dari kawasan tanah berkenaan.

Kelebihan Kawasan:
Sesuai untuk Pembangunan Rumah Teres, Rumah Semi-D, Rumah Banglo, Taman Perumahan, Bangunan Kedai dan Sebagainya.

Potensi Harga Tanah:
Harga Tanah dijangka akan meningkat kerana kedudukan tanah terletak disekitar kawasan berdekatan kemudahan awam, akses jalan & lebuhraya yang mudah, hanya beberapa KM ke lapangan terbang, pusat-pusat bandar sekitar Putrajaya, Cyberjaya, Seremban, Nilai, Bangi, Kajang dan terminal LCCT & KLIA.

Harga Tanah:
RM47.00 Per Kaki Persegi

Cadangan:
Ada Dua Tawaran untuk kawasan tanah ini:

1) Tawaran Pertama
TANAH UNTUK DIJUAL
Kalau ada pelanggan berminat nak beli tanah sahaja, maka tuan pemilik tanah tiada masalah untuk jual tanah lot tersebut.

Harga Tawaran:
1) RM6,202, 355.00 (Enam Juta Dua Ratus Dua Ribu, Tiga Ratus Lima Puluh Lima Juta Sahaja)

PROSEDUR DAN LANGKAH-LANGKAH PENGURUSAN:

LANGKAH PERTAMA
Pembeli perlu menyediakan Penyata Kewangan Atau Bukti Kemampuan sebelum melawat kawasan tanah, penyata kewangan itu hendaklah diemailkan atau pos atau bawa semasa TTM (perjumpaan) dengan pihak kami, penyata boleh dihantar mengikut details seperti berikut:

Kepada:
SHIN BERSATU HOLDINGS SDN. BHD.
ATTN: ENCIK HASSANAL HASHIM IBRAHIM
66-2, Jalan Tasik Utama 7, The Trillium, Lake Fields, 
57100 Sg. Besi, Kuala Lumpur.
Email: shinbersatu@gmail.com

LANGKAH KEDUA
Setelah menerima Penyata Kewangan dari pembeli/wakil pembeli, seterusnya menetapkan temu janji tarikh, masa dan tempat perjumpaan segera secara email, cal, sms atau melalui sosial media (Whatssap / Line / Wechat) dan sebagainya.

LANGKAH KETIGA
Perjumpaan, perbincangan dan aktiviti melawat kawasan tanah.

LANGKAH KEEMPAT
Sekiranya pembeli setuju untuk membeli hartanah berkenaan, pembeli perlu menyediakan bayaran Tempahan atau Booking sebanyak 3% daripada harga tanah, bayaran dibuat di pejabat pemegang amanah atau pejabat peguam pemilik tanah.

LANGKAH KELIMA
Dalam tempoh 2 minggu atau 14 hari, peguam menyediakan surat Perjanjian Jual Beli atau SPA atau SNP. Pihak pembeli dan Pemilik tanah akan hadir untuk tandatangan SPA. Bayaran sebanyak 7% perlu disediakan oleh pembeli sebaik selesai menandatangani SPA. Pada waktu yang sama, sekiranya pembeli perlukan pinjaman menerusi bank atau instituti kewangan, maka pembeli hendaklah sedia membawa beberapa salinan dokumen untuk urusan loan. Di samping itu pembeli juga perlu ada alternetif lain untuk menyelesaikan bayaran 90% lagi bagi mengelakkan perjanjian SPA terbatal. Tempoh masa untuk menyelesaikan bayaran 90% lagi dalam tempoh masa 3 bulan dari tarikh menandatangani SPA. Sekiranya pembeli gagal menyelesaikan 90% lagi dalam tempoh yang diberikan. Pihak pembeli boleh membuat tangguhan dalam tempoh sebulan atau buat rundingan dengan pihak peguam dan pemilik tanah bagi megelakkan perjanjian SPA terbatal.

Nota Penting: Sekiranya pembeli tidak memohon pinjaman bank, baki tunggakkan boleh dilangsaikan oleh pembeli dalam tempoh 1 hingga 3 bulan dari tarikh bayaran Deposit atau Wang Pendahuluan atau tarikh perjanjian jual beli tanah (SPA).

Peringkat Pembayaran
1) Bayaran Tempahan (Booking Fee) 3%
2) Bayaran Deposit 7% daripada harga tanah semasa SPA /SNP
3) Bayaran Akhir 90% daripada harga tanah diberi tempoh 3 Bulan

2) Tawaran Kedua
TANAH UNTUK DIBANGUNKAN
Ada beberapa perkara asas penting yang perlu difahami sekiranya ada pihak berminat (Pemaju) mencari tanah untuk dibangunkankan dan dimajukan. Asas penting itu mengenai kepentingan kedua-dua pihak iaitu diantara Pemilik Tanah dan Pemaju Tanah. Pemilik Tanah mensyaratkan sekiranya ada pihak berminat (Pemaju) hendaklah bersetuju sekiranya

1) Kepentingan syer bahagian Pemilik Tanah hendaklah dijaga dan dipersetujui sebanyak 25% dari kadar keuntungan jualan setelah segala kos ditolak. Manakala jumlah syer untuk bahagian Pemaju sebanyak 75% setelah segala kos ditolak.

2) Pemaju hendaklah bersetuju memberi Ganjaran Awal Sekurang-kurangnya 20% dari harga tanah kepada Pemilik Tanah setelah selesai menandatangani Memorundom Perjanjian diantara Pemilik Tanah dan Pemaju. Ganjaran Awal yang disebut itu akan dibincangkan kemudian. Sekiranya pemaju benar-benar berminat.

3) Pemaju juga hendaklah mematuhi dan mengakui beberapa aspek lain seperti membina rumah kediaman mengikut panduan dan asas kelulusan pihak berkuasa tempatan. Menjual Rumah kepada kaum Melayu dan Bumiputra sahaja.

4) Perkara-perkara yang lain akan dibincangkan kemudian, setelah pemaju benar-benar bersetuju dan mahu mengambil tanah lot tersebut untuk dimajukan.

PROSEDUR DAN LANGKAH-LANGKAH PENGURUSAN:

LANGKAH PERTAMA
Pemaju menyediakan
Surat Minat
Penyata Kewangan Atau POF
Draft JV Agreement Atau Draft JV MOA

LANGKAH KEDUA
Emailkan Perkara tersebut di atas kepada:
SHIN BERSATU HOLDINGS SDN. BHD.
ATTN: ENCIK HASSANAL HASHIM IBRAHIM
66-2, Jalan Tasik Utama 7, The Trillium, Lake Fields,
57100 Sg. Besi, Kuala Lumpur.
Email: shinbersatu@gmail.com

LANGKAH KETIGA
Sekiranya Draft JV tersebut dipersetujui oleh Tuan Tanah, Maka Urusan UNDERTAKING LETTER untuk pihak ketiga Perunding / Agent / Broker hendaklah disediakan oleh Pemaju bagi menjamin penglibatan dalam urus niaga perundingan dilindungi tanpa sebarang propaganda dari mana-mana pihak yang terbabit.

LANGKAH KEEMPAT
Setelah Urus niaga itu selesai, maka Perunding / Agent perlu segera mengatur dan mendapatkan masa, tarikh dan tempat perjumpaan diantara kedua-dua pihak Tuan Tanah dan Pemaju. Selain itu mengingatkan kedua-dua pihak perlu membawa bersama:

Bagi Tuan tanah, bukti-bukti dokumen seperti
Geran Original
Dokumen Tanah Yang Berkenaanbagi Pemaju bukti-bukti Company Profile dan Penyata Kewangan Terkini dan sebagainya perlu di bawah bersama semasa perbincangan atau TTM.

Bagi Pemaju:
Company Profile
Penyata Kewangan Terkini dan sebagainya perlu di bawah bersama semasa perbincangan atau TTM.

LANGKAH KELIMA
SETELAH BERLAKUNYA PERSEFAHAMAN DIANTARA DUA PIHAK TUAN TANAH DAN PEMAJU, IAITU SETUJU USAHASAMA BERDASARKAN DRAFT JV MOA YANG DIFAHAMI DAN DIPERSETUJUI BERSAMA MAKA URUSAN TERAKHIR MENANDATANGANI MEMORUNDUM OF AGREEMENT JOINT VENTURE ATAU (MOAJV).






Bagi yang ada pertanyaan dan masih perlukan lebih penjelasan sebelum ke pejabat pemaju, anda boleh hubungi kami.

Bagi pembeli yang serius, sila hubungi kami
SHIN BERSATU HOLDINGS SDN. BHD.
Skype: shhimec 
Email: shinbersatu@gmail.com
Blog: http://shinproperty.blogspot.my/

No comments:

Post a Comment